Početna » Obavijesti »
Završen edukativni projekt „Pametno i sigurno u digitalnom svijetu“
11.7.2025.


Kako bi djeci približila sigurnu i pametnu upotrebu digitalnih tehnologija, knjižnica Bol-Plokite provela je edukativni projekt u suradnji s OŠ Manuš…
U razdoblju od travnja do lipnja 2025. godine Gradska knjižnica Marka Marulića – Odjel Bol-Plokite, u suradnji s Osnovnom školom Manuš i razredom 3. B, provela je edukativni projekt „Pametno i sigurno u digitalnom svijetu“. Voditeljica projekta bila je knjižničarka Natalija Šegvić, uz suradnju učiteljice razredne nastave Kristine Protuđer.
Ciljevi projekta bili su razvoj digitalne i medijske pismenosti kod djece, s posebnim naglaskom na sigurnost na internetu, prepoznavanje lažnih vijesti, upoznavanje s filmskom umjetnošću te korištenje digitalnih knjižničnih resursa.
Projekt se sastojao od četiri tematske radionice, svaka u trajanju od jednog sata, provedene u Knjižnici Bol-Plokite. Aktivnosti su pažljivo osmišljene kako bi bile razumljive i poticajne za učenike trećeg razreda osnovne škole, a uključivale su prezentacije, kvizove, grupni rad, praktične vježbe i igru.
1. Sigurno pretraživanje interneta
Cilj ove radionice bio je upoznati učenike s osnovnim pravilima sigurnog ponašanja na internetu. Kroz interaktivnu prezentaciju raspravljalo se o pojmovima poput privatnosti, digitalnog otiska, lažnih vijesti, phishinga i važnosti jakih lozinki. Učenici su aktivno sudjelovali u raspravi, dijelili svoja iskustva te pokazali veliko zanimanje. Radionica je završila kvizom kroz koji su provjerili i učvrstili svoje znanje.
2. Kako prepoznati lažne vijesti
U drugoj radionici naglasak je bio na razvoju medijske pismenosti. Nakon uvodnog razgovora o tome što su lažne vijesti, učenici su sudjelovali u kvizu znanja i analizirali konkretne primjere vijesti u parovima. Zajedno su odlučivali jesu li vijesti vjerodostojne ili ne, pritom učeći kako prepoznati pouzdane izvore informacija. Radionica je potaknula aktivno sudjelovanje, logičko razmišljanje i timsku suradnju, a učenici su se pritom i dobro zabavili.
3. Upoznajemo se s filmom
Ova radionica bila je posvećena osnovama filmske umjetnosti. Učenici su se upoznali s pojmovima poput kadra, scene, redatelja, kamere, animacije i flipbooka. Gledali su isječke iz animiranih filmova i rješavali tematski kviz. Vrhunac radionice bila je zajednička izvedba kratke scene pod nazivom „Potraga za izgubljenom knjigom“, koju su prema unaprijed pripremljenom scenariju izveli sami učenici, dok je knjižničarka preuzela ulogu redateljice i kamermanke. Ova kreativna aktivnost omogućila im je praktičnu primjenu naučenih pojmova.
4. Digitalna knjižnica
U posljednjoj radionici učenici su se upoznali s digitalnim uslugama knjižnice. Knjižničarka je demonstrirala pristup online katalogu prijavom pomoću članskog broja i PIN-a, pretraživanje kataloga, posudbu e-knjiga i audioknjiga te postupak online rezervacije knjiga. Učenici su aktivno pratili prikaz i postavljali pitanja, a u drugom dijelu sata isprobali su osnovne korake pretraživanja kataloga. Ova radionica pridonijela je razvoju samostalnosti i digitalnih kompetencija korisnih za svakodnevni život.
Sve su radionice bile dinamične, prilagođene uzrastu, a učenici su pokazivali veliku znatiželju, aktivno sudjelovali, rado dijelili svoja iskustva i s lakoćom usvajali nova znanja. Suradnja s učiteljicom Kristinom Protuđer bila je izuzetno kvalitetna i poticajna.
Evaluacija projekta bit će provedena na početku nove školske godine, u rujnu. Učenici će tada imati priliku dati povratne informacije i prijedloge za buduće aktivnosti putem evaluacijskih upitnika. Na taj način osigurat će se kvalitetan uvid u ostvarene rezultate i planiranje daljnjih koraka u razvoju sličnih projekata.
Zaključak
Projekt je u potpunosti ostvario svoje ciljeve. Učenici su kroz igru, raspravu i praktičan rad usvojili temeljne koncepte digitalne sigurnosti, medijske pismenosti i korištenja knjižničnih alata. Projekt je također pridonio razvoju kreativnosti, timskog rada i digitalnih vještina. Suradnja Gradske knjižnice Marka Marulića i Osnovne škole Manuš pokazala se kao primjer dobre prakse u povezivanju kulturne i obrazovne ustanove. Iskreno se nadamo nastavku i proširenju ove suradnje u budućnosti.




