Peter Weir “Galipolje” (Gallipoli) [1981.], edukativna projekcija filma

2.3.2021.

PONEDJELJAK, 20. SIJEČNJA 2014. Ratna drama o dvojici mladića koji se pridružuju australskim postrojbama na Galipolju, gdje kroz ratne strahote spoznaju svu besmislenost rata. Archibald […]

PONEDJELJAK, 20. SIJEČNJA 2014.

Ratna drama o dvojici mladića koji se pridružuju australskim postrojbama na Galipolju, gdje kroz ratne strahote spoznaju svu besmislenost rata. Archibald Hamilton – Archy (Mark Lee) i Frank Dunne (Mel Gibson) dvojica su prijatelja različitog društvenog porijekla, koji 1915. godine kreću u rat na Galipolje u Turskoj. Archy je perspektivni trkač i kandidat za Olimpijadu, kojeg osobno trenira njegov brižni ujak Jack (Bill Kerr). Patriotizam i čežnja za pustolovinom nagone ga u rat, iako je još malodoban. Frank pak nije uvjereni borac, no pridružuje se postrojbama kako ne bi Archyja ostavio samog, čak mu i pomaže pri izradi lažnih dokumenata koji će svjedočiti o njegovoj punoljetnosti. U Perthu se prijavljuju u prestižnu konjičku brigadu, ali primaju samo Archyja. Frank završi u pješaštvu. Tako se prijatelji razdvajaju i prolaze različite programe obuke, da bi se konačno ponovno susreli na Galipolju, pred samu bitku …

Antiratni film australskog redatelja Petera Weira (Društvo mrtvih pjesnika, Obala komaraca, Godina opasnog življenja, Posljednji val, Svjedok, Piknik u Hanging Rocku, Lice straha, Trumanov show, Gospodar i ratnik) – jednog od najznačajnijih redatelja koji je sedamdesetih u australskoj kinematografiji pokrenuo zbivanje poznato kao “australski novi val”. Tijekom godina mijenjao je prespektive i način gledanja na pojedine probleme, no njegove temeljne preokupacije nisu se mijenjale: pojedinac u okruženju u koje se ne uklapa, kulturalni sraz, individua u kontaktu s mogućim (suptilnim) nadrealnim… Istražujući povijesne događaje, Weir ih samo koristi kao filtar kroz koji kristalizira svoje likove i njihove osobne sudbine pogođene globalnim zbivanjima. Umjesto grandiozne drame, nacionalne propagande ili pompozne historijske re-kreacije, on stvara male studije o običnim ljudima, postavljajući pitanja o smislu ratovanja, ili žrtvovanju života u besmislenoj bici. No, na ta pitanja on ne daje odgovore, odgovori su, naime, manje važni od samih pitanja. (Gotovo) uvijek nogom u metafizičkom, Weir se i ovdje rado bavi pitanjima duše, tvoreći od ratne priče intimno-empatičku analizu smrti. Galipolje je jedan ratni film koji zapravo uopće nije o ratu – radije o prijateljstvu, obitelji, idealima…

Film je bio nominiran za Zlatni globus za najbolji strani film, a osvojio je nagradu Australskog filmskog instituta za najbolji film, režiju, scenarij, najboljeg glavnog glumca (Mel Gibson), najboljeg sporednog glumca (Bill Hunter), najbolju montažu, te najbolju fotografiju, za koju je Russella Boyda udruženje australskih snimatelja proglasilo snimateljem godine.