John Hillcoat “Uvjeti predaje” (The Proposition) [2006.], edukativna projekcija fillma
2.3.2021
PETAK, 24. SIJEČNJA 2014. Dugoočekivani vestern iz pera Nicka Cavea mnoge je šokirao svojom brutalnošću, a uspoređuju ga s najboljim ostvarenjima Sama Peckinpaha i Clinta […]
PETAK, 24. SIJEČNJA 2014.
Dugoočekivani vestern iz pera Nicka Cavea mnoge je šokirao svojom brutalnošću, a uspoređuju ga s najboljim ostvarenjima Sama Peckinpaha i Clinta Eastwooda.
U bespućima Australije 1880-ih dogodio se nasilni okršaj između policije i zloglasne bande braće Burns. U okršaju su poginuli svi banditi osim njihova vođe, Charlieja Burnsa (Guy Pearce) te njegova mentalno zaostaloga mlađeg brata Mikeya (Richard Wilson). No, iako preživjeli, obojica padaju u ruke kapetana Stanleya (Ray Winstone) koji im u zamjenu za slobodu ponudi neobičan prijedlog – treba ubiti njihova starijeg brata Arthura (Danny Huston).
Arthur je opasni psihopat od kojega zaziru i policija i lokalno stanovništvo, a zbog njegove okrutnosti i zlobe Aboridžini su ga prozvali `Psom`. Kapetan Stanley ne skriva svoje težnje da civilizira grubu divljinu Australije u kojoj je primoran živjeti, a da bi do toga došao ne preže ni od čega. Zato pogodbu s Charliejem dodatno otežava – ukoliko ovaj u devet dana ne pronađe i ne ubije svoga starijeg brata, Mikey će na Božić skončati na vješalima.
Još od njihova prvog zajedničkog projekta iz 1988. `Ghosts… Of The Civil Dead`, redatelj John Hillcoat i Nick Cave planirali su ponoviti suradnju i to na vesternu. No, kako je Hillcoat unatoč Caveovim stalnim požurivanjima odugovlačio s pisanjem scenarija, na posljetku je taj posao prepustio samome Caveu, koji se zajedno sa skladateljem Warrenom Ellisom pobrinuo i za glazbu u filmu.
John Hillcoat oduvijek je želio snimiti vestern, ali smješten u drugačiji kontekst i ambijent nego što su klasični, `zapadni` vesterni. Ovoga je puta topografija australska, smještena u vrijeme stvaranja zemljopisnih granica i formiranja Australije kao nacije. `Formiranje granica uvijek se odvijalo kroz nasilje i to me oduvijek fasciniralo`, kaže Hillcoat, te ističe kako svaki lik predstavlja slojeviti splet odnosa prema zemlji i nasilja koje iz toga odnosa proizlazi. Arthur predstavlja samo lice nasilja, njegov brat Stanley njegovu `prihvatljiviju` stranu, u kojoj je ono posljedica pokušaja da se učini prava stvar. Mikey predstavlja nevinost u smislu da nasilje ne može kontrolirati, dok kapetan Stanley njihovim činovima daje moralnu dvoznačnost.
`The Proposition` je dobio odlične kritike. Chris Barnsati iz `Film Journal Internationala` prozvao ga je najboljim, najčudnijim i najodvažnijim vesternom još od `Nepomirljivih` Clinta Eastwooda, dok su brutalnost i mračna atmosfera mnoge podsjetili na žanr horora. Colin Covert iz `Minneapolis Star Tribunea` kaže: `Hillcoatova vizija odiše nihilizmom, baš kao da je riječ o filmu strave, no zbog dobre glume i pažljive izvedbe on transcendira eksploataciju`.
No, nije se svima svidjela Hillcoatova vizija Australije 19. stoljeća. Neki su mu brutalnost uzeli kao manu, Ethan Alter iz `Premiere Magazinea` nazvao ga je ispraznim, dok je Thomas Delapa iz `Boulder Weeklyja` rekao: `U ovoj od Boga zaboravljenoj zemlji, dobar, loš i zao izgledaju više-manje isto`.