Jane Campion “Klavir” (Piano) [1993.], edukativna projekcija filma
2.3.2021
SRIJEDA, 22. SIJEČNJA 2014. Nijema Ada McGrath (H. Hunter) emotivna je Škotkinja, mlada žena koja u nedostatku glasa, bez kojeg je ostala još kao šestogodišnjakinja, […]
SRIJEDA, 22. SIJEČNJA 2014.
Nijema Ada McGrath (H. Hunter) emotivna je Škotkinja, mlada žena koja u nedostatku glasa, bez kojeg je ostala još kao šestogodišnjakinja, svoje osjećaje i intimu izražava jezikom znakova i sviranjem glasovira. U tome joj često pomaže i njezina 11-godišnja kći Flora (A. Paquin), senzibilna djevojčica koja drugima interpretira majčine misli i emocije. Adi teško pada vijest da je nju i Floru otac za unaprijed dogovoreno vjenčanje “prodao” novozelandskom farmeru Alisdairu Stewartu (S. Neill), koji sa strogom tetom Morag (K. Walker) i rođakinjom Nessie (G. Lemon) u vlažnim šumama Novog Zelanda živi među Maorima. Odlučivši sa sobom na put ponijeti i glasovir, bez kojeg joj je život nezamisliv, Ada se uskoro razočara shvativši da Alisdair nema nimalo razumijevanja za njezinu ljubav prema glazbi. Naizgled uglađen i fin, Alisdair je sirov čovjek koji hladno odluči njezin piano ostaviti da trune na plaži. Srećom, osjećajna i graciozna Ada za oko smjesta zapne Alisdairovom predradniku, grubom i na prvi pogled primitivnom Maoru Georgeu Bainesu (H. Keitel). Želeći joj se približiti, George uz Alisdairov pristanak kupi glasovir, te ga prebaci u svoju kućicu, istodobno Adi predloživši neobičan dogovor. Pristane li ga podučavati u sviranju piana, George joj je voljan postupno, tipku po tipku, vratiti glazbalo. Otuđena od hladnog i distanciranog Alisdaira, koji živi po diktatu posesivne tete Morag, Ada ni ne sluti da će u Georgeu ubrzo pronaći nježnog ljubavnika…
Nagrađena Oscarima u kategorijama najbolje glavne (H. Hunter) i sporedne ženske uloge (A. Paquin), te najboljeg izvornog scenarija (uz još pet oskarovskih nominacija), kostimirana romantična art drama cijenjene novozelandske scenaristice i redateljice Jane Campion (Passionless Moments, A Girl´s Own Story, After Hours, Sweetie, Anđeo za mojim stolom, Portret jedne dame, Sveti dim, In the Cut) zasluženo je osvojila i kanske Zlatne palme za najbolji film i najuspjeliju glavnu žensku ulogu, tri nagrade BAFTA, a maestralna uloga H. Hunter ovjenčana je i Zlatnim globusom. Riječ je o izvrsnom, izuzetno atmosferičnom, emotivnom, dirljivom, tjeskobnom, sugestivno režiranom, izvrsno glumljenom ostvarenju precizne dramaturgije i jednostavne naracije, koje podjednako plijeni bogatstvom emocija kao i dojmljivom vizualnošću i raskošnom likovnošću.
Glavna junakinja Ada je fizički naizgled krhka, no emotivno i psihički iznimno snažna individua, još jedna protagonistica koja se, poput Janet Frame (Kerry Fox) u “Anđelu za mojim stolom”, Isabel Archer (Nicole Kidman) u “Portretu jedne dame” ili Ruth (Kate Winslett) u “Svetom dimu”, savršeno uklapa u autorski svjetonazor i senzibilitet redateljice Jane Campion, majstorice u pripovjedanju priča o osjećajnim i snažnim ženama koje se bune protiv društvenih normi. Adu impresivno tumači H. Hunter (Arizona junior, Zauvijek, Tvrtka, Imitator, Sudar, Živjeti na sav glas, Tko je ovdje lud), za svoju ulogu nagrađena Oscarom, a njezini su partneri karizmatični H. Keitel (Ulice zla, Alice više ne stanuje ovdje, Taksist, Posljednje Kristovo iskušenje, Thelma i Louise, Psi iz rezervoara, Okorjeli policajac, Dim, Od sumraka do zore, Podmornica U-571, Crveni zmaj), 1992. nominiran za Oscara za sporednu ulogu u filmu “Bugsy” Barryja Levinsona, a 1995. nagrađen berlinskim Srebrnim medvjedom za nastup u izvrsnom “Dimu” Waynea Wanga; cijenjeni S. Neill (Opasno more, Lov na Crveni oktobar, Memoari nevidljivog čovjeka, Jurski park, Restauracija, Zlodjela, Šaptač konjima, Wimbledon), nominiran za Zlatni globus za uloge u TV serijama One Against the Wind i Merlin, te darovita A. Paquin (Jane Eyre, Amistad, Šetnja po Mjesecu, Ona je sve to, trilogija X-Men, Korak do slave, U potrazi za Forresterom, Buffalo Soldiers), za ulogu djevojčice Flore nagrađena Oscarom. Minimalističku glazbu potpisuje nagrađivani Michael Nyman (Davljenje po brojevima, Kuhar, lopov, njegova žena i njen ljubavnik, Prosperove knjige, Carrington, Gattaca, Kraj ljubavne priče, Sinova soba), a filmsku fotografiju hvaljeni Stuart Dryburgh (Bili jednom ratnici, Analiziraj ovo, Usamljena zvijezda, Odbjegla nevjesta, Dnevnik Bridget Jones, Kate & Leopold, Svježa krv, Aeon Flux).